|
Az ELMŰ nemrég levált a Díjnet-ről, és saját e-számla megoldással indult. Jogos, hiszen miért fizessen valaki másnak, azért hogy a saját számláit elküldje a saját ügyfeleinek? Talán az alábbiakból kiderül.
Nagyon szeretem az e-számlákat, a múlt év végén minden rezsiszámlánk elektronikusan érkezett. Kb. 6-8 számla érkezik hozzánk havonta, ebből 3 ELMŰ. Szinte minden számla a Díjneten jött, és kettő a Távszámlán. Pár éve költözködtünk, akkor megszüntettem a csoportos beszedési megbízásokat, és a Díjneten, illetve Távszámlán keresztül, kártyával fizettem a számlákat. Így a tranzakciós díjak nem engem terheltek, és a hitelkártyás vásárlásból a bank vissza is térít valamennyit. Nagyon kényelmes volt, egy kattintással lehetett fizetni. A kártyaszámokat pedig nem a Díjnet, hanem az OTP tárolta, akihez a Díjnet fizetéskor átirányított. (Nemrég a Távszámla is ugyanilyen fizetési megoldásra váltott, bár némi döccenővel.)
Volt már felhasználói fiókom az ELMŰ oldalán, a havi mérőállásokat ott diktáltam be. Az ő felületük is kényelmes - bár leginkább csak nekik, mert ők SAP rendszerből generálják. Kifejezetten ügyfélbosszantó felületről van szó, valahogy mindent sokkal bonyolultabb elvégezni, mint ahogy az logikusnak tűnne. A meglévő fiókomat természetesen nem használhattam, hanem az ELMŰ létrehozott a három számlához három új fiókot, ahol az e-számlákat megkaphattam. (Két különböző ügyfélszolgálatuk van, bizonyos ügyeket egyiken, más ügyeket a másikon lehet intézni.) Ezzel összhangban küldtek is három, szép hosszú levelet, amikben különböző kódok szerepeltek. E kódokat, és a számlákon szereplő azonosítókat (mert abból is több van ám) össze-vissza kellett copy+paste-elni, majd mind meg kellett változtatni. Szerencsére van jelszókezelő program, az meg tudja jegyezni mindet. Hétvégén csináltam, mert hétköznap este már nem volt agyam az ilyesmihez. Sok hajamba került, de végül is sikerült. A security fontos dolog; bár adott esetben arra szolgál, nehogy valaki kifizethessen helyettem a villanyszámláimat.
Közben a Díjnet is megjelent egy trükkös szolgáltatással: Ha valaki továbbítja neki az ELMŰ-től kapott villanyszámlát, akkor ő feldolgozza a számlát, az megjelenhet a felületén a többi számla között, és ki is lehet fizetni, pont úgy, ahogy eddig. Ezen túl, létrehoz a felhasználóinak egy saját, @dijnet.hu-s e-mail címet, és azt javasolta, hogy az ELMŰ számlákat mindenki erre a címre kérje; ami villanyszámla, azt feldolgozzák, minden mást továbbítanak. Felajánlották még, hogy elvégzik a szükséges beállításokat az ELMŰ rendszerében, ha megadjuk az ottani felhasználónevünket+jelszavunkat. Érthető, hogy strapálják magukat, az ő hozzáadott értékük főként az, hogy minden számla egy helyen intézhető. Így akár úgy is megéri nekik az ELMŰ számlákat kezelni, ha nem keresnek rajta semmit.
Tetszett az ötletük. A jelszavamat nem adtam meg nekik, de azt kértem, hogy ha kézzel elküldök nekik egy számlát, az jelenjen meg náluk. (Jobb, ha az ELMŰ közvetlenül nekem küldi, ha akar valamit.) Ki is próbáltam: letöltöttem egy számlát az ELMŰ oldaláról, elküldtem a Díjnet-nek, és... nem jelent meg. :(
Az ELMŰ gyorsan reagált: Már másnap megszüntette azt a funkciót, hogy valaki e-mailben is elkérhesse a számláit, és ezzel ellehetetlenítette a Díjnet szolgáltatását. Ezzel jól kiszúrt a saját ügyfeleivel is, mert megszüntetett egy kényelmi funkciót. Mostantól külön be kell lépnem az ELMŰ oldalára, hogy láthassam az e-számláimat. Amúgy nem lenne rossz, ha a postafiókomban ott lehetnének a számlák, és akkor is könnyen elérném mindegyiket, ha a szolgáltatónál (megint) megváltozik valami.
Mindeközben naponta érkeztek a hosszú levelek a szolgáltatóktól, az egyik arról írt, hogy a másik megoldása milyen adatvédelmi aggályokat vet fel (pl. valaki orvul kifizetheti a villanyszámláimat), és hogy jól felborította a meglévő rendszert a számla-kezelésre, de mindezt az én érdekemben, a másik pedig arról írt, milyen nagyszerű ötlete van, amit így rendelhetek meg, aztán hogy sajnos nem sikerült, majd hogy így és így mondja le ő a szolgáltatást.
Beletörődtem, hogy nincs más hátra, kénytelen vagyok az ELMŰ felületét használni. Beléptem, és elkezdtem kifizetni egy e-számlát. Nyolc-tíz kattintás a menürendszerben, néhány kacifántos hibaüzenet, majd máris az OTP oldalán találom magamat, ahol fizethetek. Be kell gépelnem a teljes bankkártyaszámomat (ez meglehetősen kényelmetlen lenne, ha a fenti számlamennyiséget havonta így fizetném), utána elkezd csinálni valamit, és kéri, hogy ne csukjam be az ablakot, amíg a tranzakció véget nem ér. Nos, az az ablak mind a mai napig nyitva lehetne, mert végérvényesen úgy maradt, engem kétségek között hagyva. Szerencsére pár órán belül megjött az e-mail az ELMŰ-től és az SMS a banktól, hogy a fizetés teljesült, de az ELMŰ oldalán még sokáig "fizetés elindítva" állapotban volt az ügy.
Végül úgy döntöttem, nem akarom tovább béta-tesztelni az ELMŰ rendszerét. Kitöröltem egy jókora könnycseppet a szememből, majd beállítottam az ELMŰ oldalán - mindhárom fiókomban - hogy papír alapon küldjék a számlákat. A papír alapú megoldás nem változik folyton, a számlát pedig majd kifizetem banki átutalással, annak a működése sem változik meg minden nap. Tudom jól, sokba kerül nekik a papír alapú számla, remélem más szolgáltató jobban végiggondolja majd, mielőtt ilyen marhaságot csinál. Szívesen használok e-számlákat, mert kényelmesek, de csak akkor, ha rendesen megcsinálják a rendszert és a hozzá kapcsolódó ügyfél-kommunikációt, és a fő szempont az, hogy az ügyfélnek jó legyen, nem pedig az, hogy a másik szolgáltató pórul járjon. Ez nekem így nem kell, az egymással marakodó szolgáltatókra pedig nem vagyok kíváncsi.